سلامت

ساخت وبلاگ

بهترین راه جهت رسیدن به وزن دلخواه، ورزش منظم و پیروی از یک الگوی غذایی صحیح است. اما در بعضی شرایط استثنا، انجام جراحی لاغری کاهش وزن تنها گزینه در دسترس است. جراحی چاقی زمانی انجام می‌شود که رژیم غذایی و ورزش موثر نبوده و یا زمانی که به دلیل چاقی مفرط مشکلات جدی سلامتی دارید. بایپس معده و سایر جراحی‌های کاهش وزن از قبیل حلقه دور معده، اسلیو معده و… که در مجموع به عنوان جراحی چاقی شناخته می‌شوند؛ شامل ایجاد تغییراتی در سیستم گوارش برای کمک به لاغری است. در این روش متناسب با جراحی انتخاب شده، پزشک متخصص به محدود کردن کالری دریافتی و کاهش حجم معده به شیوه‌های متفاوت می‌پردازد.

چه کسانی به جراحی چاقی نیاز دارند؟

جراحی چاقی برای همه افرادی که دارای اضافه وزن شدید هستند، گزینه مناسبی نیست. ممکن است برای واجد شرایط بودن این جراحی، نیاز به رعایت دستورالعمل‌های پزشکی خاصی داشته باشید. ممکن است از شما خواسته شود تا در برنامه‌های پیگیری طولانی‌مدت شرکت کنید که شامل نظارت بر تغذیه، سبک زندگی، رفتار و شرایط پزشکی شما می‌شود. به طور کلی، جراحی چاقی برای کمک به کاهش وزن اضافی و کاهش خطر مشکلات سلامتی مرتبط با وزن بیش از حد انجام می‌شود. بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، بیماری کبد چرب غیر الکلی، آپنه خواب و دیابت نوع دو شرایطی هستند که بنا به صلاحدید تیم پزشکی بیماران را ترغیب به انجام جراحی چاقی می‌کنند.

جراحی چاقی یا رژیم غذایی، کدام یک را انتخاب می‌کنید؟

جراحی چاقی جدا از این‌ که خطرات خاص خود را دارد، یک روش نسبتا گران‌قیمت است. با تغییر در سبک زندگی، ورزش منظم و رعایت رژیم غذایی اصولی همراه با ممارست می‌توان به وزن ایده‌آل دست پیدا کرد. مجموعه بهزیستن به صورت کاملا تخصصی با بهره‌گیری از کارشناسان و متخصصان سلامت، رژیم‌های غذایی شخصی را متناسب با نیاز هر فردی در اختیار مراجعه کنندگان می‌گذارد. علاوه‌بر رژیم، بهزیستن انواع فعالیت و تمرینات قدرتی را به صورت استاندارد تحت پوشش قرار می‌دهد. امکان برقراری تماس با کارشناسان بهزیستن در طول دوره رژیم برقرار است. با عضویت در سایت، ثبت اطلاعات فردی، بررسی آن‌ها توسط متخصص تغذیه و تهیه رژیم شخصی، می‌توان رژیم چاقی یا لاغری را دریافت کرد. انستیو تغذیه دانشکده شهید بهشتی در شهرک غرب واقع شده است. کاربران می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت بهزیستن مراجعه کنند.

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 62 تاريخ : دوشنبه 29 خرداد 1402 ساعت: 20:11

متخصص ارتودنسی (ارتودنتیست) و دندانپزشک هر دو به بیماران کمک می کنند تا سلامت دهان و دندان خود را ارتقا دهند؛ اما با روش های مختلف.

دندانپزشکی یک تخصص پزشکی گسترده است که به دندان ها، لثه ها، اعصاب و فک می پردازد، در حالی که ارتودنسی دندان یک تخصص در دندانپزشکی است که بر اصلاح بایت، اکلوژن و صافی دندان ها تمرکز دارد. یک تفاوت مهم این است که همه ارتودنتیست ها دندانپزشک هستند، اما همه دندانپزشکان دارای مجوز ارتودنتیستی نیستند.

شباهت ارتودنتیست و دندانپزشک در چیست؟

شباهت اصلی بین دندانپزشک و ارتودنتیست این است که هر دو بر مراقبت از دهان تمرکز می کنند. برای مثال یک متخصص ارتودنسی در کرج می تواند در مطب دندانپزشکی کار کند و مراقبت های مشابه دندانپزشک در کرج را ارائه دهد. بنابراین از این نظر کاملا شبیه هم هستند. آنها هر دو پزشک محسوب می شوند و با دندان ها و لثه ها سر و کار دارند.

ارتودنسی چیست؟

دندان‌پزشکان عمومی بیمارانی که دچار انحرافات دندانی شده‌اند را به “ارتودنتیست” یا “متخصص ارتودنسی” ارجاع می‌دهند. ممکن است این نامرتبی یا کجی دندان‌ها در سلامتی بیمار اختلال ایجاد کرده باشد و یا ممکن است در آینده بیمار را با مشکلاتی روبه‌رو نماید. تراز نبودن دندان‌ها می‌تواند به معنی رویش کج دندان‌ها و یا ازدحام دندان‌ها در دهان بیمار تعبیر شود. حتی اگر هیچ درد و ناراحتی وجود نداشته باشد، ممکن است بیمار تمایل داشته باشد، دندان‌های خود را مرتب کرده تا از ظاهر زیباتری برخوردار گردد. معمولاً متخصص ارتودنسی به کمک ابزارهایی نظیر نگه‌دارنده‌ها و هد گیر، به صاف کردن دندان‌ها مبادرت می‌ورزد تا بتوانند، ظاهر بیمار و یا توانایی جویدن و بلع غذا را اصلاح نماید.

 در جلسه اول، دندان‌ها و فک بیمار معاینه می‌شود و شاید تصویربرداری به کمک اشعه ایکس و یا قالب‌گیری از دندان‌ها نیز صورت بپذیرد. پس‌ازآن مشکلات دندانی و مسائل بیمار در رابطه با نامرتب بودن دندان‌ها به او توضیح داد می‌شود. سپس شیوه‌های مناسب درمان و گزینه‌های درمانی به بیمار معرفی می‌گردد.

ملاحظات قبل از مشاوره

توصیه دندان‌پزشک عمومی شما می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. دندان‌پزشکان عمومی به جهت مراقبت بهینه از بیمار با متخصصان ارتودنسی ارتباط و هماهنگی دارند، آن‌ها به‌طور منظم نتیجه کار ارتودنتیست‌ها را مشاهده و ارزیابی می‌کنند، بنابراین می‌توانند ارزیابی‌های خود را به شما انتقال دهند. اگر فرزند دندان‌پزشک شما، از براکت استفاده نموده است، از او بپرسید کدام متخصص ارتودنسی را انتخاب نموده است.

از دوستان، همسایگان و همکاران خود پرس‌وجو کنید. اگر قصد درمان فرزند خود را دارید، از معلمان و پدر و مادر بچه‌ها و انجمن مدرسه فرزند خود، مشورت بگیرید.

می‌توانید با بخش ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی محل خود تماس گرفته و از آن‌ها در خصوص پیشنهاد یک متخصص خوب ارتودنسی کمک بگیرید.

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 64 تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1402 ساعت: 18:47

امروزه کلینیک های دندانپزشکی خدمات مختلفی دارند که آشنایی با هرکدام از آن ها می تواند به شما کمک بسیاری بکند. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا بیش تر با انواع تعرفه دندانپزشکی و خدمات مختلف آشنا شوید.

ارتودنسی دندان

هنگامی که صحبت از دستیابی به لبخندی زیباتر و سلامت مطلوب دندان می‌شود، درمان‌های ارتودنسی نقش مهمی ایفا می‌کنند. با این حال، یکی از جنبه‌های مهمی که بیماران بالقوه ارتودنسی باید در نظر بگیرند، هزینه درمان‌های ارائه شده در این حوزه دندانپزشکی است.

درک عواملی که بر هزینه ارتودنسی تأثیر می‌گذارند می‌تواند به افراد کمک کند تا تصمیمات آگاهانه‌ای در این خصوص بگیرند و بر اساس آن برنامه ریزی کنند. در این مقاله، مهم‌ترین عواملی که هزینه درمان‌های ارتودنسی نامرئی، مرئی، ثابت و متحرک را تعیین می‌کنند، بررسی می‌کنیم و قبل از شروع سفر تغییر لبخند، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

تفاوت بین ارتودنتیست و دندانپزشک چیست؟

ارتودنتیست‌ها و دندانپزشکان شباهت‌های زیادی با یکدیگر دارند. آن‌ها با هم کار می‌کنند تا به شما در بهبود سلامت کلی دهان و دندان کمک کنند، اما در واقع به روش‌های بسیار متفاوتی کار می‌کنند. دندانپزشکان طیف گسترده‌ای از مسائل مربوط به سلامت دهان و دندان را پوشش می‌دهند. از طرف دیگر ارتودنتیست‌، متخصص دندانپزشکی با تمرکز کامل بر روی موضوعات محدودتر از دندانپزشکی است مانند: مرتب کردن دندان‌ها و هم‌تراز کردن فک.

چه گزینه‌هایی در درمان ارتودنسی وجود دارد؟

متخصص ارتودنسی با استفاده از دانش و تخصص خود در بهبود بی‌نظمی‌های صورت و حرکات دندان می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید کدام یک از گزینه‌های درمانی موجود، برای شما یا فرزند شما بهترین تصمیم و حالت خواهد بود.

بین صفحات ثابت و جداشونده، براکت‌های فلزی، براکت‌های سرامیکی، براکت‌های زبانی (نامرئی) و نوع شفاف، روش‌های درمانی متناسب با هر نیاز و شیوه زندگی وجود دارد. بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد گزینه درمانی مورد نظر خود، با متخصص ارتودنسی خود ملاقات کنید زیرا هر درمان متفاوت است و ممکن است به یک مورد خاص برای مراقبت و ارتودنسی نیاز داشته باشید.

چرا باید ارتودنسی انجام دهم؟

بسیاری از افراد دندان‌های به هم ریخته یا کج دارند. درمان ارتودنسی دندان‌ها را صاف می‌کند یا آن‌ها را به وضعیت بهتری تبدیل می‌کند. این موضوع می‌تواند ظاهر و نحوه نمایش و جویدن در دندان‌ها را بهبود بخشد، در ضمن تمیز کردن آن‌ها را نیز آسان‌تر می‌کند.

بعضی از افراد دندان‌های جلوی بیرون آمده‌ای دارند که زیبا به نظر نمی‌رسند. این دندان‌های برجسته به احتمال زیاد خراب می‌شوند اما درمان ارتودنسی می‌تواند آن‌ها را ردیف کند. نحوه برخورد فک‌های فوقانی و تحتانی باعث می‌شود دندان‌ها نازیبا به نظر برسند و منجر به گاز گرفتن و جویدن نادرست شوند. درمان ارتودنسی ممکن است بتواند هر دو مشکل را برطرف کند.

هنگامی که دندان به درستی قرار نمی‌گیرد، می‌تواند بر روی عضلات فک فشار بیاورد و باعث ایجاد مشکلات فک و مفاصل و بعضا سردرد شود. درمان ارتودنسی به شما کمک می‌کند تا یکنواخت‌تر بجوید و درد را کاهش دهید.

 

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 74 تاريخ : سه شنبه 23 خرداد 1402 ساعت: 18:45

روش های مختلفی برای اصلاح نامنظمی های دندان ها وجود دارد که به راحتی می توانید آن ها در ادامه این مطلب بشناسید. با ما همراه باشید.

ارتودنسی نامرئی

اما امروزه به غیر از سیم کشی دندان ها روش های نوین دیگری به نام ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین برای اصلاح نامنظمی های دندانی به روی کار آمده است. در این نوشتار قصد داریم که درباره اینکه ارتودنسی نامرئی چیست، چگونه کار می کند و چه مزایا و معایبی دارد؟

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین چیست؟

ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین یکی از پیشرفته ترین روش های درمان ارتودنسی دندان است. در این روش بهترین متخصص ارتودنسی به کمک یک سری پلاک های شفاف باعث تغییر موقعیت و تراز کردن دندان ها می شود. از جمله تفاوت های بریس های سنتی و ارتودنسی نامرئی در این است که اولا دیگران متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شوند و ثانیا امکان برداشتن الاینرها و خارج کردن از دهان توسط بیمار وجود دارد.

آیا ارتودنسی نامرئی برای همه افراد مناسب است؟

اولین قدم برای تشخیص اینکه شما برای درمان ارتودنسی نامرئی مناسب هستید یا خیر این است که به بهترین متخصص ارتودنسی مراجعه کنید.

متخصص ارتودنسی با توجه به معاینات و عکس برداری های انجام شده تشخیص می دهد که شما برای این روش درمانی مناسب هستید یا خیر. اصولا افرادی که ناهنجاری های جزئی تا متوسط دندانی دارند برای ارتودنسی نامرئی مناسب هستند. البته در مرحله آخر این شما هستید که با توجه به هزینه ارتودنسی در سال 1402، کدام روش را برای درمان انتخاب می کنید.

لمینت دندان

یکی دیگر از روش های اصلاح طرح لبخند استفاده از لمینت دندان و برای دندان های افتاده و یا کشیدن دندان، ایمپلنت دندان است.

لمینت دندان جزء یکی از خدمات زیبایی دندانپزشکی است که دندانپزشک توسط آن می تواند انواع لکه های دندانی، فاصله بین دندانی، به هم ریختگی و شکستگی ها جزئی را برطرف کند. در واقع لمینت های دندانی پوسته های نازکی هستند که در سطح جلویی دندان ها نصب می شوند و باعث اصلاح طرح لبخند و سفید شدن دندان ها می شود.

یکی از تفاوت های اساسی ایمپلنت و لمینت دندان در جنس و متریال به کار رفته در ساخت آنهاست. ایمپلنت های دندانی از جنس تیتانیوم هستند در حالی که لمینت های دندانی از جنس سرامیک یا پرسلن می باشند.

 

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 45 تاريخ : سه شنبه 16 خرداد 1402 ساعت: 16:54

ارتودنسی ثابت یکی از اولین روش ها در درمان ارتودنسی محسوب می شود. پس از مدت ها با پیشرفت علم دیگر روش های ارتودنسی به میان آمدند. اما باید در نظر داشته باشید که ارتودنسی ثابت نیز مدل های متفاوتی دارد. در ادامه بیش تر با تکنیک های ارتودنسی ثابت و ویژگی های یک  متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری صحبت خواهیم کرد.

انواع تکنیک های ارتودنسی ثابت

برخی از انواع روش های ارتودنسی ثابت عبارتند از:

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی فلزی یکی از قدیمی ترین روش های ارتودنسی دندان است که طی آن متخصص ارتودنسی در کرج یا هر شهر دیگری به کمک سیم های فلزی و براکت های فلزی سعی در مرتب کردن دندان های شما دارد.

مزایای ارتودنسی فلزی

  1. کارآمدی بالا
  2. هزینه پایین تر
  3. دوام و مقاومت بالا

معایب ارتودنسی فلزی

  1. تحت تاثیر قرار دادن زیبایی چهره و لبخند
  2. ایجادد اختلال در تکلم

ارتودنسی سرامیکی

ارتودنسی سرامیکی شیوه نوین ارتودنسی ثابت است که کاملا مشابه ارتودنسی فلزی است با این تفاوت که به جای براکت های فلزی از براکت های سرامیکی استفاده می شود. به دلیل اینکه سیم کشی دندان ها در این روش کمتر مشخص است در بین جوانان و بزرگسالان طرفداران زیادی دارد.

مزایای ارتودنسی سرامیکی

تقریبا نامرئی است.

مناسب برای انواع ناهنجاری های دندانی

معایب ارتودنسی سرامیکی

  • هزینه بیشتر
  • احتمال تغییر رنگ براکت ها در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان
  • مقاومت کمتر از براکت های فلزی
  • ایجاد اختلال در تکلم

ارتودنسی لینگوال

ارتودنسی لینگوال یا پشت دندانی نیز نوع دیگری از ارتودنسی ثابت است که ارتودنسی کاملا نامرئی است؛ زیرا در این روش ارتودنسی فلزی به جای جلوی دندان ها به پشت دندان ها چسبیده می شود و از نظر اطرافیان پنهان است.

مزایای ارتودنسی لینگوال

کاملا نامرئی است.

معایب ارتودنسی لینگوال

هزینه بسیار بالا به دلیل سخت بودن نصب آنها توسط پزشک

  • اختلال در تکلم
  • سخت تر شدن رعایت بهداشت دهان و دندان

ارتودنسی دیمون

ارتودنسی دیمون هم یکی دیگر از روش های جدید ارتودنسی ثابت است که در این روش براکت ها قابلیت باز و بسته شدن به صورت خودکار را دارند. به دلیل اینکه براکت های ارتودنسی دیمون قابلیت جابجایی به صورت خودکار دارند بنابراین تعداد جلسات مراجعه به کلینیک ارتودنسی را کم می کند.

مزایای ارتودنسی دیمون

  • کوچک بودن سایز براکت ها
  • سهولت تمیز کردن براکت ها و دندان ها در این روش
  • حرکت سریع تر دندان ها

معایب ارتودنسی دیمون

  • هزینه بیشتر
  • اختلال در تکلم
  • تاثیر بر زیبایی لبخند

 

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 62 تاريخ : سه شنبه 16 خرداد 1402 ساعت: 16:52

انواع ارتودنسی ثابت یکی از متداول ترین روش های ارتودنسی دندان هستند که نوع فلزی آنها جزء روش های قدیمی ارتودنسی دندان است اما امروزه روشی جدیدتر به نام ارتودنسی سرامیکی به روی کار آمده است. با ما همراه باشید تا نگاهی به برخی از گزینه های موجود در دستگاه های ارتودنسی ثابت بیندازیم.

ابتدا باید بین لوازم ثابت و متحرک تمایز قائل شویم. وسایل ثابت ارتودنسی مانند بریس ها توسط نوارهای فلزی یا سیمان مخصوص به دندان ها متصل می شوند. آنها به طور معمول تا زمانی که درمان کامل نشده است برداشته نمی شوند. وسایل متحرک ارتودنسی، مانند ترازهای شفاف، معمولاً حدود 22 ساعت در روز استفاده می شوند، اما ممکن است در صورت نیاز به راحتی درآورده شوند. در حالی که الاینرهای شفاف می توانند در درمان مشکلات خفیف تا متوسط ​​ارتودنسی موثر باشند، دستگاه های ثابت معمولا برای درمان جامع تر مورد نیاز هستند

متخصص ارتودنسی

درمان ارتودنسی یک پروسه درمانی طولانی مدت دارد و شما به طور مرتب باید توسط متخصص چکاپ شوید. به همین دلیل بهتر است که به یک مطب دندانپزشکی در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنید. برای مثال افرادی که در کرج زندگی می کنند باید به دنبال متخصص ارتودنسی در کرج مراجعه کنید.

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که مال اکلوژن را درمان می کند، وضعیتی که در آن هنگام بسته شدن دهان، دندان ها به درستی قرار نمی گیرند. متخصص ارتودنسی در صاف کردن دندان ها تخصص دارد.

درمان می تواند برای بهبود ظاهر فرد و زیبایی باشد، اما اغلب هدف آن بهبود عملکرد دهان نیز است.

ارتودنسی رنگی

ارتودنسی رنگی یکی از ارتودنسی های محبوب نوجوانان است. در این نوع ارتودنسی از حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلف استفاده می شود. انتخاب بهترین رنگ ارتودنسی کاملا شخصی و سلیقه ای است اما اگر می خواهید که یک رنگ مناسب را انتخاب کنید حتما متناسب با رنگ مو، پوست و چشمان خود انتخاب کنید.

انواع ارتودنسی ثابت

انواع ارتودنسی ثابت شامل بریس های فلزی، بریس های سرامیکی، بریس های پشت دندانی، بریس های دیمون و رنگی است که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

بریس های فلزی

بریس‌ های فلزی سنتی، معمولاً از فولاد ضد زنگ با درجه بالا ساخته می ‌شوند، بریس ‌های فلزی سنتی رایج ‌ترین نوع دستگاه‌ های ارتودنسی ثابت به شمار می آیند.

بریس های فلزی ثابت از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفتند، اما امروزه وزن و ساختار سبک تری دارند. آنها از نوارهای فلزی تشکیل شده ‌اند که به پشت دندان‌ های آسیاب متصل می شوند و براکت‌ های فلزی کوچک ‌تری که روی سطوح جلوی دندان‌های چسبانده می شوند. یک سیم فلزی نازک و فنری که از میان براکت ها می گذرد، دندان ها را به آرامی به موقعیت مناسب هدایت می کند. این سیم کمانی ممکن است توسط کش های انعطاف پذیر، بند فلزی یا انواع دیگر گیره ها به براکت ها ثابت شود.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی شفاف یک تغییر جدید در سیستم سنتی است که روش درمانی بسیار کمتر قابل توجهی را ارائه می دهد که در دسته انواع ارتودنسی نامرئی قرار می گیرد. آنها از همان اجزای بریس های سنتی استفاده می کنند؛ با این تفاوت که براکت های سمت جلوی دندان ها از یک ماده سرامیکی شفاف ساخته شده است که با رنگ طبیعی دندان ترکیب می شود. این سیستم مورد توجه جوانان و بزرگسالان قرار گرفته است؛ زیرا تا زمانی که کسی به دقت به دهان آنها توجه نکند متوجه درمان ارتودنسی نخواهد شد.

بریس های پشت دندانی

در حالی که بریس های سرامیکی نسبتا نامرئی هستند اما سیستم دیگری به نام بریس های پشت دندانی (بریس های لینگوال) وجود دارد که واقعا نامرئی است. بریس های پشت دندانی مانند سایر بریس ‌های فلزی عمل می‌کنند با این تفاوت که به پشت دندان ها چسبیده می شوند و کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود.

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 62 تاريخ : دوشنبه 8 خرداد 1402 ساعت: 16:17

انواع ارتودنسی ثابت یکی از متداول ترین روش های ارتودنسی دندان هستند که نوع فلزی آنها جزء روش های قدیمی ارتودنسی دندان است اما امروزه روشی جدیدتر به نام ارتودنسی سرامیکی به روی کار آمده است. با ما همراه باشید تا نگاهی به برخی از گزینه های موجود در دستگاه های ارتودنسی ثابت بیندازیم.

ابتدا باید بین لوازم ثابت و متحرک تمایز قائل شویم. وسایل ثابت ارتودنسی مانند بریس ها توسط نوارهای فلزی یا سیمان مخصوص به دندان ها متصل می شوند. آنها به طور معمول تا زمانی که درمان کامل نشده است برداشته نمی شوند. وسایل متحرک ارتودنسی، مانند ترازهای شفاف، معمولاً حدود 22 ساعت در روز استفاده می شوند، اما ممکن است در صورت نیاز به راحتی درآورده شوند. در حالی که الاینرهای شفاف می توانند در درمان مشکلات خفیف تا متوسط ​​ارتودنسی موثر باشند، دستگاه های ثابت معمولا برای درمان جامع تر مورد نیاز هستند

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که مال اکلوژن را درمان می کند، وضعیتی که در آن هنگام بسته شدن دهان، دندان ها به درستی قرار نمی گیرند. متخصص ارتودنسی در صاف کردن دندان ها تخصص دارد.

درمان می تواند برای بهبود ظاهر فرد و زیبایی باشد، اما اغلب هدف آن بهبود عملکرد دهان نیز است.

ارتودنسی رنگی

ارتودنسی رنگی یکی از ارتودنسی های محبوب نوجوانان است. در این نوع ارتودنسی از حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلف استفاده می شود. انتخاب بهترین رنگ ارتودنسی کاملا شخصی و سلیقه ای است اما اگر می خواهید که یک رنگ مناسب را انتخاب کنید حتما متناسب با رنگ مو، پوست و چشمان خود انتخاب کنید.

انواع ارتودنسی ثابت

انواع ارتودنسی ثابت شامل بریس های فلزی، بریس های سرامیکی، بریس های پشت دندانی، بریس های دیمون و رنگی است که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

بریس های فلزی

بریس‌ های فلزی سنتی، معمولاً از فولاد ضد زنگ با درجه بالا ساخته می ‌شوند، بریس ‌های فلزی سنتی رایج ‌ترین نوع دستگاه‌ های ارتودنسی ثابت به شمار می آیند.

بریس های فلزی ثابت از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفتند، اما امروزه وزن و ساختار سبک تری دارند. آنها از نوارهای فلزی تشکیل شده ‌اند که به پشت دندان‌ های آسیاب متصل می شوند و براکت‌ های فلزی کوچک ‌تری که روی سطوح جلوی دندان‌های چسبانده می شوند. یک سیم فلزی نازک و فنری که از میان براکت ها می گذرد، دندان ها را به آرامی به موقعیت مناسب هدایت می کند. این سیم کمانی ممکن است توسط کش های انعطاف پذیر، بند فلزی یا انواع دیگر گیره ها به براکت ها ثابت شود.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی شفاف یک تغییر جدید در سیستم سنتی است که روش درمانی بسیار کمتر قابل توجهی را ارائه می دهد که در دسته انواع ارتودنسی نامرئی قرار می گیرد. آنها از همان اجزای بریس های سنتی استفاده می کنند؛ با این تفاوت که براکت های سمت جلوی دندان ها از یک ماده سرامیکی شفاف ساخته شده است که با رنگ طبیعی دندان ترکیب می شود. این سیستم مورد توجه جوانان و بزرگسالان قرار گرفته است؛ زیرا تا زمانی که کسی به دقت به دهان آنها توجه نکند متوجه درمان ارتودنسی نخواهد شد.

بریس های پشت دندانی

در حالی که بریس های سرامیکی نسبتا نامرئی هستند اما سیستم دیگری به نام بریس های پشت دندانی (بریس های لینگوال) وجود دارد که واقعا نامرئی است. بریس های پشت دندانی مانند سایر بریس ‌های فلزی عمل می‌کنند با این تفاوت که به پشت دندان ها چسبیده می شوند و کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود.

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 55 تاريخ : يکشنبه 7 خرداد 1402 ساعت: 18:14

انواع ارتودنسی ثابت یکی از متداول ترین روش های ارتودنسی دندان هستند که نوع فلزی آنها جزء روش های قدیمی ارتودنسی دندان است اما امروزه روشی جدیدتر به نام ارتودنسی سرامیکی به روی کار آمده است. با ما همراه باشید تا نگاهی به برخی از گزینه های موجود در دستگاه های ارتودنسی ثابت بیندازیم.

ابتدا باید بین لوازم ثابت و متحرک تمایز قائل شویم. وسایل ثابت ارتودنسی مانند بریس ها توسط نوارهای فلزی یا سیمان مخصوص به دندان ها متصل می شوند. آنها به طور معمول تا زمانی که درمان کامل نشده است برداشته نمی شوند. وسایل متحرک ارتودنسی، مانند ترازهای شفاف، معمولاً حدود 22 ساعت در روز استفاده می شوند، اما ممکن است در صورت نیاز به راحتی درآورده شوند. در حالی که الاینرهای شفاف می توانند در درمان مشکلات خفیف تا متوسط ​​ارتودنسی موثر باشند، دستگاه های ثابت معمولا برای درمان جامع تر مورد نیاز هستند

ارتودنسی دندان چیست؟

ارتودنسی شاخه ای از دندانپزشکی است که مال اکلوژن را درمان می کند، وضعیتی که در آن هنگام بسته شدن دهان، دندان ها به درستی قرار نمی گیرند. متخصص ارتودنسی در صاف کردن دندان ها تخصص دارد.

درمان می تواند برای بهبود ظاهر فرد و زیبایی باشد، اما اغلب هدف آن بهبود عملکرد دهان نیز است.

انواع ارتودنسی ثابت

انواع ارتودنسی ثابت شامل بریس های فلزی، بریس های سرامیکی، بریس های پشت دندانی، بریس های دیمون و رنگی است که در ادامه درباره آنها صحبت خواهیم کرد.

بریس های فلزی

بریس‌ های فلزی سنتی، معمولاً از فولاد ضد زنگ با درجه بالا ساخته می ‌شوند، بریس ‌های فلزی سنتی رایج ‌ترین نوع دستگاه‌ های ارتودنسی ثابت به شمار می آیند.

بریس های فلزی ثابت از زمان های قدیم مورد استفاده قرار می گرفتند، اما امروزه وزن و ساختار سبک تری دارند. آنها از نوارهای فلزی تشکیل شده ‌اند که به پشت دندان‌ های آسیاب متصل می شوند و براکت‌ های فلزی کوچک ‌تری که روی سطوح جلوی دندان‌های چسبانده می شوند. یک سیم فلزی نازک و فنری که از میان براکت ها می گذرد، دندان ها را به آرامی به موقعیت مناسب هدایت می کند. این سیم کمانی ممکن است توسط کش های انعطاف پذیر، بند فلزی یا انواع دیگر گیره ها به براکت ها ثابت شود.

بریس های سرامیکی

بریس های سرامیکی شفاف یک تغییر جدید در سیستم سنتی است که روش درمانی بسیار کمتر قابل توجهی را ارائه می دهد که در دسته انواع ارتودنسی نامرئی قرار می گیرد. آنها از همان اجزای بریس های سنتی استفاده می کنند؛ با این تفاوت که براکت های سمت جلوی دندان ها از یک ماده سرامیکی شفاف ساخته شده است که با رنگ طبیعی دندان ترکیب می شود. این سیستم مورد توجه جوانان و بزرگسالان قرار گرفته است؛ زیرا تا زمانی که کسی به دقت به دهان آنها توجه نکند متوجه درمان ارتودنسی نخواهد شد.

بریس های پشت دندانی

در حالی که بریس های سرامیکی نسبتا نامرئی هستند اما سیستم دیگری به نام بریس های پشت دندانی (بریس های لینگوال) وجود دارد که واقعا نامرئی است. بریس های پشت دندانی مانند سایر بریس ‌های فلزی عمل می‌کنند با این تفاوت که به پشت دندان ها چسبیده می شوند و کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی شود.

سلامت...
ما را در سایت سلامت دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : شکری healthylife بازدید : 63 تاريخ : شنبه 6 خرداد 1402 ساعت: 16:39